تقویت هوش هیجانی در کودکان

هوش هیجانی کودکان

هوش هیجانی کودک از همان بدو تولد شروع به رشد می‌کند، هوش هیجانی باعث می‌شود فرد بتواند ارتباطات بیشتری با دنیای اطراف خود برقرار کند همچنین در آینده کودک میتواند با تعارضات و اختلاف عقیده های مختلف در طول زندگی بصورت منطقی و کنترل شده برخورد کند

اگر می‌خواهید به کودکتان کمک کنید که هوش هیجانی بالایی داشته باشد، راهکار‌های زیر بسیار مفید خواهد بود:

با احساساتش آشتی اش دهید

اولین قدم برای بالابردن هوش هیجانی را باید در خانه تان بردارید. ارتباط شما وهمسرتان با فرزند خود میتواند در بالا رفتن هوش هیجانی او تاثیرگذار باشد. برای شروع باید به فرزندتان برای شناخت احساساتش کمک کنید. او باید بداند که در هر لحظه چه حسی را تجربه می کند و از روبه رو شدن با عواطفش نترسد. او باید بتواند میان خشم و دلتنگی تمایز قائل شود و دیگر احساسات و هیجاناتش را ازهم تمایز دهد. چنین فردی خوب می داند که چطور می شود بر دیگران تاثیر گذاشت و از آنجا که خودش را خوب می شناسد، به بهترین شکل هم خود را به دیگران می شناساند و ارتباطی موثر با پیرامونش برقرار می کند.

بخواهید روی خود کنترل داشته باشد

آموزش مهارت های اجتماعی به فرزندتان بسیار اهمیت دارد. توانایی کنترل خشم و قدرت همدلی با دیگران ثمره آموزش درست مهارت اجتماعی به فرزندتان است. کودکان می توانند آدم ها را براساس تفاوت های شان از هم متمایز کنند و با شباهت های  یکسان آنها را به هم پیوند دهند. به فرزندتان کمک کنید تا با دیگران صمیمی شود و آداب و رسوم اجتماعی را بشناسد و توانایی تصمیم گیری اش را با پیدا کردن این مهارت تقویت کنید.

آموزش نه گفتن

کودک شما باید توانایی نه گفتن به تصمیم ها و دستورات نادرست را پیدا کند. اگر فرزند شما به اصولی پایبند باشد، بهتر می تواند در شرایطی که در مقابل یک دستور یا تصمیم نادرست است مقاوت کند و گفته های دیگران را با دیدگاهی که باور دارد، تطبیق دهد. برای تاثیر گذاری این آموزش نیاز است بین حرف و عمل خود شما هیچ تفاوتی ندیده باشد. همچنین هرگز کودک تان را مجبور نکنید که به خاطر علاقه یا احترامش نسبت به شما، خلاف باورهایش تصمیم بگیرد. او باید توانایی این را پیدا کند که به آنچه باور ندارد نه بگوید، حتی اگر مخاطبش شما باشید.

نشان دادن راه های جدید

یکی از توانایی های مهمی که کودکان صاحب هوش هیجانی بالا به آن دست پیدا می کنند توانایی حل مسائل است. اگر فرزند شما توانایی دیدن خطرها و تهدید های پیش روی خود را داشته باشد و در مقابل با نگرش و رفتاری مثبت برای حل آن مسئله تلاش کند، می توانید به پیشرفت یادگیری او از هوش هیجانی امیدوار باشید. کودک شما در آینده باید بتواند با وجود چالش ها، سختی ها و اتفاقات بدی که در زندگی ممکن است تجربه کند برای رسیدن به اهداف خود مقابله و تلاش کند.

جلوگیری از ترسیدن غیرمنطقی

 وجود ترس بصورت منطقی یکی از راه های نجات جان انسان ها است و برعکس آن شجاعت بی حد و مرز یکی از دلایل به خطر افتادن آن است، اگر میخواهید هوش هیجانی کودکتان افزایش پیدا کند  ترس های غیرمنطقی و مخرب را با کمک آموزش از او دور کنید. به او شجاعت عبور از مسیرهای تازه زندگی را بدهید و حتی از او بخواهید برای نشان دادن خلاقیتش گاهی ریسک کند و راه های قدیمی را کنار بگذارد. از کودکتان بخواهید در فعالیتی که در آن ریسک کرده نشانی از خود باقی بگذارد تا دیگران شجاعت او را ببینند . برای آموزش چنین مهارتی هیچ وقفه ای قائل نشوید. کودک شما در تمام سنین حتی در دوره مهدکودک می تواند رد پای خلاقیت و شجاعت خود را در انجام تکالیف خود را به سایرین نشان دهد.